سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با هرکه دوستی می کنید، در راه خدا دوستی کنید و با هرکه دشمنی می کنید، در راه خدا دشمنی کنید . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :5
کل بازدید :17126
تعداد کل یاداشته ها : 21
103/2/9
9:20 ع

به طور کلی پروتز (دندان مصنوعی) به دو بخش ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود.
دندان های مصنوعی متحرک خود به _دو بخش کامل و نیمه کامل (پارسیل) تقسیم می شوند که نوع کامل متحرک آن قدیمی ترین دندان مصنوعی بوده و در گذشته بیش تر مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه غالب افراد ترجیح می دهند از روش های ثابت بریج و ایمپلنت استفاده کنند.در واقع ایمپلنت ها یک پیچ از جنس تیتانیوم هستند که به استخوان فک بسته می شوند و نقش یک ریشه واقعی را ایفا می کنند که می توان روی آن دندان از دست رفته را به طور ثابت و مادام العمر جایگزین کرد.

تاریخچه
این روزها دندان های مصنوعی به سختی از نوع واقعی آن ها قابل تشخیص هستند.
آخرین فن آوری در این زمینه فن آوری کاشت دندان مصنوعی در داخل لثه (ایمپلنت) است که تفاوت محسوسی با دندان های واقعی ندارد اما واقعیت این است که وضعیت همیشه این گونه نبوده است.
انسان های کهن نیز به منظور حفظ زیبایی دهان شان، از دندان مصنوعی استفاده می کرده اند.
آن ها دندان های مصنوعی را از عاج و استخوان تهیه می کردند اما به دلیل این که این گونه دندان ها به آسانی نمی توانست مورد استفاده قرار گیرد تهیه دندان مصنوعی تقریبا تا اواسط قرن 18 به فراموش سپرده شد.
در این زمان با متداول شدن مجدد استفاده از دندان های مصنوعی به سبک قدیمی از رشته های ابریشمی یا فنرهای فشرده برای محکم نگه داشتن آن ها در دهان استفاده می شد.اما از آن جایی که این دندان ها از عاج فیل یا استخوان انسان و حیوان درست می شدند، پس از مدتی قرار گرفتن در محیط دهان از بین می رفتند و باید دندان جدیدی جایگزین آن ها می شد، همین مساله باعث شد دندان های جدیدتر با روکشی از طلاو نقره ساخته شوند.در سال 1774 یک داروساز و یک دندانپزشک فرانسوی یک مجموعه دندان مصنوعی از جنس چینی ساختند، اما هنوز روشی برای محکم کردن این دندان ها در دهان وجود نداشت تا این که در سال 1808 یک دندانپزشک ایتالیایی طرحی برای ثابت کردن دندان مصنوعی چینی با یک پین پلاتینی ارایه داد.
اما پیشرفت چشمگیر در ساخت دندان مصنوعی مدیون فن آوری جوش پلاستیک بود.به این ترتیب از قالب های پلاستیکی برای نگه داشتن دندان های چینی استفاده شد.
مجموعه کامل دندان های مصنوعی_ به شکل فعلی آن ها در نهم مارس 1882 در زمره اختراعات ثبت شده قرار گرفت و از آن زمان به بعد به طور وسیعی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

بهداشت دندان مصنوعی
دندان های مصنوعی نیز مانند دندان های طبیعی، نیازمند مسواک زدن و مراقبت هستند.
اگر دندان مصنوعی تمیز نشود، ممکن است باعث ایجاد عفونت های مختلف،مانند برفک دهان شود.ضروری است که استفاده کنندگان از دندان های مصنوعی، حداقل سالی یک بار مورد معاینه دندانپزشک قرار گرفته و هر چند سال یک بار نسبت به تعویض دندان مصنوعی خود اقدام کنند.
خمیر دندان های معمولی برای شستن دندان های مصنوعی مناسب نیست و باید این دندان ها با مایع ظرف شویی شست وشو شود.