سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند چون از صفّین به کوفه بازگشت به شبامیان گذشت و آواز گریه زنان را بر کشتگان صفین شنود . حرب پسر شرحبیل شبامى که از مهتران مردم خود بود به سوى حضرتش آمد . امام فرمود : ] چنانکه مى‏شنوم زنان شما بر شما دست یافته‏اند چرا آنان را از افغان باز نمى‏دارید ؟ [ حرب پیاده به راه افتاد و امام سواره بود ، او را فرمود : ] بازگرد که پیاده رفتن چون تویى با چون من موجب فریفته شدن والى است و خوارى مؤمن . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :2
کل بازدید :17175
تعداد کل یاداشته ها : 21
103/2/23
9:46 ع

پروتز به وسیله ای گفته میشود که جانشین یک عضو از دست رفته بدن گردد ، دست ویا پای مصنوعی نمونه هائی ازپروتز هستند.
با از دست رفتن یک یا چند دندان و تمامی دندان ها نیز لازم است وسیله ای جاگزین این عضو از دست رفته گردد.وسیله ای جایگزین این عضو از دست رفته گردد.

وسایلی که بدینطریق جایگزین دندانهای از دست رفته شوند: پروتز دندانی نامیده می شوند وداشتن اطلاعاتی ازآنها لازم بنظر میرسد . این پروتزها بر سه دسته اند:
پروتز ثا بت ( برنج )
پروتز پارسیل
پروتز کامل

پروتز ثابت
با از دست دادن محدودی از دندانها در صورتیکه شرایط لازم موجود باشد ، دندانپزشک پس از تراشیدن دندانهای مجاور ناحیة بی دندان ، پروتز یا " بریج " ساخته شده را بر روی دندانهای پایه نصب می نماید.
افرادی که برای جایگزینی دندانهای از دست رفته خود از بریج استفاده می کنند لازم است در مراعات بهداشت دندانهای پایه ( که بریج روی آنها نصب شده ) مراقبت بسیاری نمایند زیرا این دندانهای پایه و اطراف لبه های بریج مکان مناسبی برای تجمع پلاک میکربی و مواد غذائی بوده و تمیز نمودن دندانهای پایه بوسیله مسواک کاملاً مقدور نیست.

برای تمیز نمودن دندانهای پایه باید " نخ دندان " Dental Floss را از زیر بریج عبور داد وسپس زیر بریج و اطراف دندانهای پایه را کاملا و به دقت پاک نمود. در غیر اینصورت ، با پوسیدگی دندانهای پایه در زیر بریج دندانها پایه وبالطبع پروتز شما ممکن است از دست بروند.

پروتز کامل
تاکنون هر چه گفته شد راجه به بهداشت دهان به منظور نگهداری و حفظ دندانها بود. ولی آیا با از دست دادن همه دندانها و استفاده از دندان مصنوعی ، باز لزومی به این کار هست؟
پلاک میکربی بروی سطوح دندان و پروتزها نیز تشکیل می شود و افرادی نیز که از این وسایل استفاده می کنند باید هر شب قبل از خواب با مسواک کاملاً آنرا تمیز نمود و یا آب و صابون شسته و سپس تا صبح آنرا درون یک لیوان آب بگذارند تا دچار ترک خوردگی نشود. نکته مهم آنست که در موقع مسواک زدن دندان مصنوعی نباید از خمیر دندان استفاده کرد.

در صورتی که پروتز کامل و پارسیل نامناسب که تطابق مناسبی در دهان ندارد منجر به زدگی و آزار مخاط دهان و احیاناَ بیماریهای جدی تر خواهد گشت. زدگی و آزار پروتز از موارد بسیار مهمی است باید فوراً اصلاح شود.

پروتزپارسیل
در افراد که دندانهای زیادی را از دست داده اند و امکان استفاده از پروتز ثابت به دلیل وسعت ناحیه بی دندان وجود ندارد باید اقدام به تهیه پروتز پارسیل نمود.
افرادی که از این پروتزها استفاده می کنند باید بطور روزانه علاوه بر مسواک نمودن دندانهای خود ، پروتز خود را نیز با مسواک یا آب و صابون شستشو داده و تمیز نمایند.