سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مایه توانگری خردمند، حکمتش و مایه عزّت وی قناعتش باشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :1
کل بازدید :17076
تعداد کل یاداشته ها : 21
103/1/9
5:56 ع

چیزهایی که باید درباره روکش دندان بدانیم
دندان‌ها در طول گذر زمان ممکن است در اثر پوسیدگی یا ضربه تخریب شوند. درصورتیکه این تخریب حجم کمی از دندان را شامل شود، نسج تخریب‌شده دندان توسط مواد ترمیمی جایگزین می‌شود.
اما درصورتیکه دندان مقدار زیادی از نسج خود را از دست داده باشد ممکن است ساختار باقی مانده دندان نیازمند حمایت باشد. در چنین حالتی دندانپزشک راهکاری جز ترمیم دندان را به شما پیشنهاد می‌کند و آن استفاده از پروتز دندانی است.هرگونه عضو مصنوعی که در بدن قرار گیرد پروتز نامیده می‌شود و نوع خاصی از پروتز که در دهان قرار می‌گیرد را پروتز دندانی می‌گویند.
پروتزهای دندانی انواع مختلفی دارند. برخی از آنها در دهان ثابت هستند و برخی دیگر قابلیت خروج از دهان را دارند که اصطلاحا به آنها پروتز متحرک می‌گویند.
پروتزهای ثابت که در اصطلاح عامه به آن روکش یا قاب می‌گویند، علاوه بر تامین استحکام برای ساختار از دست رفته دندان، زیبایی یک دندان سالم را نیز تامین می‌کند و حتی در صورتی که مراحل ساخت آن با دقت انجام شود ممکن است با دندان‌های طبیعی فرد قابل تفکیک نباشد.
دندان‌های دچار شکستگی‌های مادرزادی مثل دندان‌های میخی‌شکل یا دندان‌هایی که اندازه‌های کوچک‌تر یا نامتناسب با دندان‌های دیگر دارند و نیز بدرنگی‌های دندان‌ها، موارد دیگری هستند که به کمک روکش قابل اصلاح می‌باشند.

قابی که دندان‌ها را دربر می‌گیرد
روکش‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. ماده‌ای که روکش یا هر گونه پروتز دندانی از آن ساخته می‌شود باید با خصوصیات و شرایط دهان سازگاری داشته باشد مثلا به راحتی زنگ نزند و مواد سمی برای بدن در آن به‌کار نرفته باشد. طلا یکی از سازگارترین مواد با بدن انسان است و انتخاب خیلی مناسبی برای ساخت روکش‌های دندانی محسوب می‌شود. طلا خصوصیات تطابق‌پذیری خیلی خوبی در هنگام ذوب و ساخت روکش دارد بنابراین یک تکنسین دندانپزشکی خواهد توانست به کمک طلا روکش بسیار دقیق و کاملی را در لابراتوار تهیه کند.
علاوه بر این، لایه نازکی از طلا، استحکام خوبی خواهد داشت بنابراین برای ساخت روکشی از جنس طلا برای دندان‌ها لازم نیست مقدار زیادی از نسج دندان تراشیده‌شده و فضا برای قرارگیری روکش ایجاد شود.
اما امروزه با افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی، روکش‌های طلا با هزینه بسیار سنگین ساخته می‌شوند و گرانقیمت هستند. از طرفی بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در عوض به‌رخ کشیدن دندان‌های طلایی، دندانی داشته باشند که کاملا طبیعی به چشم بیاید و از دیگر دندان‌های فرد قابل تفکیک نباشد.
بنابراین استفاده از طلا در ساخت روکش‌های دندانی، کم‌کم جای خودش را به موادی از جنس چینی و پرسلن و فلزهای ارزانقیمت‌تر داده است. روکش‌ها می‌توانند از جنس فلز (طلا، نیکل، کروم)، سرامیک و یا ترکیبی از فلز و سرامیک (چینی) باشند. روکش‌های تمام فلز خصوصیات فیزیکی و قدرت بیشتری دارند اما از دیدگاه زیبایی روکش‌های چینی مناسب‌ترند. اگر روکش‌ها مناسب و بر اساس اصول علمی ساخته شوند، می‌توانند عمری طولانی را برای خود و دندان روکش‌شده تضمین کنند.

سیر تا پیاز ساخت روکش

برای ساخت روکش دندان جزئیات بسیاری باید توسط دندانپزشک بررسی شود. موقعیت دندان در فک، وجود فضای کافی در فک مقابل، وضعیت سلامت لثه، میزان نسج باقی مانده از دندان، طول مناسب ریشه دندان، عدم وجود ضایعه یا کیست در اطراف ریشه دندان از جمله مواردی است که هنگام اقدام به ساخت روکش دندان باید مدنظر قرار گیرند. در صورتی‌که یک دندان از نظر تمامی این موارد مورد تایید باشد مراحل ساخت روکش دندان آغاز می‌شود.
ـ دندانپزشک در ابتدا با بررسی وضعیت ریشه دندان، در صورت نیاز، اقدام به درمان ریشه (عصب‌کشی) دندان می‌کند.
ـ درصورتی‌که میزان نسج تخریب شده از تاج زیاد باشد و پوسیدگی تاج دندان را تا نزدیک لثه و حتی زیر آن تخریب کرده باشد، دندان مورد جراحی لثه قرار می‌گیرد. طی این درمان (که به اندازه نامش پیچیده و دلهره‌آور نیست) مقداری در نسج لثه و استخوان اطراف دندان حذف می‌شود تا حجم کافی از تاج دندان برای گذاشتن روکش در دسترس باشد. دندانپزشک در ادامه تمام پوسیدگی‌های دندان را برمی‌دارد، سپس دندان را به کمک یک ماده ترمیم‌کننده مناسب مثل آمالگام یا کامپوزیت به‌صورت کامل ترمیم می‌کند تا آماده تراش و قالب‌گیری شود.
اغلب دندان‌هایی که به علت پوسیدگی‌های وسیع نیاز به درمان ریشه دندان پیدا می‌کنند، پس از درمان ریشه و برداشت پوسیدگی‌ها، نسج زیادی از دست می‌دهند و این‌گونه دندان‌ها نیازمند نوعی حمایت داخل ریشه‌ای هستند که به آن پست (Post)‌ گفته می‌شود. پست میله‌ای از جنس فلز است که داخل کانال دندان قرار می‌گیرد و باعث گیر روکش به دندان می‌شود. در قسمت بالای میله هم قسمتی شبیه تاج بازسازی می‌شود که به کلاهک (core)‌ معروف است. این دو قسمت به دندان چسبانده می‌شود و سپس مراحل بعدی ساخت روکش مانند دندان عادی ادامه پیدا می‌کند.
ـ فرم خاصی از تراش برای دندانی که قرار است زیر روکش برود لازم است. برای قرار گرفتن دندانی که زیر روکش می‌رود لازم است دندان در اطراف و سطح جونده به فرمی تراش بخورد و از نسج‌دندانی آن حذف شود که فضای کافی برای قرارگیری روی دندان ایجاد شود. بعد از آنکه تراش دندان کامل شد، از ناحیه دندان تراش خورده و همچنین فک مقابل آن قالب‌گیری می‌شود و قالب تهیه شده برای ساخت روکش به لابراتوار دندانپزشکی (محلی که دندان‌های ساختنی در آنجا تهیه می‌شوند) ارسال می‌شود تا روکش موردنظر ساخته شود. روی دندان تراش خورده معمولا روکش موقتی قرار می‌گیرد.
ـ در جلسه ملاقات بعدی، پایه فلزی روکش ساخته شده روی دندان موردنظر امتحان می‌شود. در این جلسه باید مسائلی مثل تطابق کامل روکش با دندان و وضعیت آن نسبت به لثه بررسی شود و رنگ روکش انتخاب شود و بیمار برای جلسه بعدی فراخوانده ‌شود.
ـ در این جلسه روکش ساخته شده‌ای که روی آن لایه چینی (پرسلن) هم قرار گرفته روی دندان امتحان می‌شود و رنگ آن بررسی می‌شود. در مورد رنگ روکش ساخته شده از بیمار هم نظرخواهی می‌شود و اگر مورد رضایت بود، روکش روی دندان چسبانده می‌شود.

بریج، پلی به‌سمت با دندان شدن
اگر دندان یا دندان‌هایی از دهان ما کشیده شود و دوست داشته باشیم که آنها را به نوعی جایگزین کنیم، بریج یکی از راه‌حل‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. برای قرار دادن بریج باید دندان‌های دو طرف منطقه بی‌دندان، به همان شکلی که برای قرار دادن روکش ذکر شد، تراش بخورند (حتی اگر این دندان‌ها سالم باشند) و سپس چند روکش به هم پیوسته به شکل یک پل از یک سمت ناحیه بی‌دندان تا سمت دیگر دندان‌ها را به هم وصل کنند و ناحیه بی‌دندان هم به کمک روکش‌های میانی پر شود.

بعد از دریافت روکش
اگر به تازگی روکشی دریافت کردید و احساس کردید برای دندان شما بلند است، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را اصلاح کند در غیر این صورت به مفصل فکی شما فشار وارد خواهد شد.
روکش‌هایی که از دو لایه فلز و چینی ساخته شده باشند (لایه زیرین از فلز و پوشش رویی از چینی) ممکن است در کنار لثه حلقه سیاه رنگی ایجاد کنند که به‌علت لایه فلزی زیر روکش است و این امری طبیعی است. روکش دندان نه تنها به عنوان محافظی برای دندان از پوسیدگی یا بیماری‌های لثه عمل نمی‌کند، بلکه یک دندان روکش شده نیاز به بهداشت و مراقبت منظم و خاص دارد. اگر احساس کردید روکش دندان شما لق شده است، ممکن است نیاز به معاینه دندانپزشک و درمان داشته باشد. در این صورت حتما برای اصلاح وضعیت روکش خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا از تخریب دندان زیر روکش خود پیشگیری کنید.

انتخابی نه برای همیشه

استفاده از پروتز ثابت (روکش یا بریج) انتخاب اول برای جایگزینی دندان‌های پوسیده و از دست‌رفته در تمامی بیماران نیست. دندانپزشک گاه مجبور است بسته به شرایط دهان و دندان بیمار، برای جایگزینی دندان‌ها از پروتز متحرک یا ایمپلنت استفاده کند. از پروتز ثابت تنها در مواردی می‌توان استفاده کرد که قسمتی از تاج دندان یا تمام آن از بین رفته باشد اما ریشه دندان‌ سالم باشد یا به وسیله عصب‌کشی ریشه‌ دندان سالم شده باشد و در واقع پزشک تشخیص دهد که ریشه دندان تحمل روکش را دارد.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز


91/3/12::: 4:29 ع
نظر()
  
  

به طور کلی پروتز (دندان مصنوعی) به دو بخش ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود.
دندان های مصنوعی متحرک خود به _دو بخش کامل و نیمه کامل (پارسیل) تقسیم می شوند که نوع کامل متحرک آن قدیمی ترین دندان مصنوعی بوده و در گذشته بیش تر مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه غالب افراد ترجیح می دهند از روش های ثابت بریج و ایمپلنت استفاده کنند.در واقع ایمپلنت ها یک پیچ از جنس تیتانیوم هستند که به استخوان فک بسته می شوند و نقش یک ریشه واقعی را ایفا می کنند که می توان روی آن دندان از دست رفته را به طور ثابت و مادام العمر جایگزین کرد.

تاریخچه
این روزها دندان های مصنوعی به سختی از نوع واقعی آن ها قابل تشخیص هستند.
آخرین فن آوری در این زمینه فن آوری کاشت دندان مصنوعی در داخل لثه (ایمپلنت) است که تفاوت محسوسی با دندان های واقعی ندارد اما واقعیت این است که وضعیت همیشه این گونه نبوده است.
انسان های کهن نیز به منظور حفظ زیبایی دهان شان، از دندان مصنوعی استفاده می کرده اند.
آن ها دندان های مصنوعی را از عاج و استخوان تهیه می کردند اما به دلیل این که این گونه دندان ها به آسانی نمی توانست مورد استفاده قرار گیرد تهیه دندان مصنوعی تقریبا تا اواسط قرن 18 به فراموش سپرده شد.
در این زمان با متداول شدن مجدد استفاده از دندان های مصنوعی به سبک قدیمی از رشته های ابریشمی یا فنرهای فشرده برای محکم نگه داشتن آن ها در دهان استفاده می شد.اما از آن جایی که این دندان ها از عاج فیل یا استخوان انسان و حیوان درست می شدند، پس از مدتی قرار گرفتن در محیط دهان از بین می رفتند و باید دندان جدیدی جایگزین آن ها می شد، همین مساله باعث شد دندان های جدیدتر با روکشی از طلاو نقره ساخته شوند.در سال 1774 یک داروساز و یک دندانپزشک فرانسوی یک مجموعه دندان مصنوعی از جنس چینی ساختند، اما هنوز روشی برای محکم کردن این دندان ها در دهان وجود نداشت تا این که در سال 1808 یک دندانپزشک ایتالیایی طرحی برای ثابت کردن دندان مصنوعی چینی با یک پین پلاتینی ارایه داد.
اما پیشرفت چشمگیر در ساخت دندان مصنوعی مدیون فن آوری جوش پلاستیک بود.به این ترتیب از قالب های پلاستیکی برای نگه داشتن دندان های چینی استفاده شد.
مجموعه کامل دندان های مصنوعی_ به شکل فعلی آن ها در نهم مارس 1882 در زمره اختراعات ثبت شده قرار گرفت و از آن زمان به بعد به طور وسیعی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

بهداشت دندان مصنوعی
دندان های مصنوعی نیز مانند دندان های طبیعی، نیازمند مسواک زدن و مراقبت هستند.
اگر دندان مصنوعی تمیز نشود، ممکن است باعث ایجاد عفونت های مختلف،مانند برفک دهان شود.ضروری است که استفاده کنندگان از دندان های مصنوعی، حداقل سالی یک بار مورد معاینه دندانپزشک قرار گرفته و هر چند سال یک بار نسبت به تعویض دندان مصنوعی خود اقدام کنند.
خمیر دندان های معمولی برای شستن دندان های مصنوعی مناسب نیست و باید این دندان ها با مایع ظرف شویی شست وشو شود.


  
  

پروتز ثابت چیست؟

پروتز به هر جسمی که به طور مصنوعی ساخته شده و جایگزین یک عضو از دست رفته بدن انسانی میشود اطلاق میگردد.... در زمینه دندانپزشکی پروتزها معمولا جایگزین دندانهای از دست رفته میشود ولی تنها شامل این مورد نیست و در مواردی که قسمتی از فک به دلایلی مثل سرطان و تصادفات و غیره از بین میرود توسط پروتز های مصنوعی که ساخته میشود جایگزین میگردد.در زمینه جایگزینی دندانهای از دست رفته ما از سه نوع پروتز استفاده میکنیم که شامل پروتز های متحرک .... ثابت و ایمپلنتها میشود که خود نوعی از پروتز ثابت میباشد .... مورد بحث امروز پروتز ثابت میباشد .

به این تصویر دقت کنید .... به نظر شما جایگزینی این دندان از دست رفته چقدر اهمیت دارد؟ .....خوب خیلی .... چندین راه برای جایگزینی وجود دارد.یک راه ساده و ارزان پروتز متحرک میباشد از این دندونهایی که به راحتی میتونیم در بیاریم و معمولا یک چیز یوغوری است و هر بار که غذا میخوریم باید در بیاریم و بشوئیم ....و مواظب باشیم که قورتش ندیم ؟!خوب خیلی ها که امکانات مالی خوبی ندارند این گزینه را مجبور هستند که انتخاب کنند. معمولا به اینها فیلیپر میگویند و از این نوع پروتز ها هم تصویر تهیه کرده ام که در جایش بحث خواهیم کرد .... معمولا به صورت موقت بعد از کشیدن دندان از این پروتز هم استفاده میشود تا جای زخم دندان کشیده شده خوب شود بعد نسبت به پروتز ثابت اقدام گردد..... تا بدینوسیله زیبائی بیمار در مدت ترمیم زخم هم تامین گردد.....

راه دوم جایگزینی پروتز ثابت میباشد که با استفاده از دندانهای کنار دندان از دست رفته یک پروتزی ساخته میشود که به صورت ثابت میچسبد و در نمیاد و زیبائی و عملکرد قابل قبولی دارد که الان شرح خواهم داد..... البته راه دیگر جایگزینی ایمپلنت میباشد که بدون تراش دندانهای کناری دندان از دست رفته از خود بافت استخوانی دندان کشیده شده به عنوان بستر پروتز استفاده میشود که در مبحث ایمپلنتها شرح خواهم داد.....حال به توضیح پروتز ثابت میپردازیم .....

این همان دندان کشیده شده است که قصد جایگزینی دندان کشیده شده را داریم ..... در این حالت باید دندانهای کناری را در حدی که بشود به عنوان پایه استفاده کرد تراش میدهیم ..... بزرگترین مسئله ای که بیماران دارند این است که حیفشان میاد که دندان سالمشان تراش بخورد و تا حدودی هم حق دارن و برای همین هم هست که بیشتر به ایمپلنت رو میاورند ولی خوب ایمپلنت به دلیل هزینه بالا و در ضمن مراحل زیاد جراحی و مشگلات دیگری که ممکن است پیش بیاید همیشه نمیتوتند جایگزین مناسبی باشد.... پروتز ساخته شده بر روی این دندانهای تراش خورده اگر بدقت  جایگزین گردد نه تنها آسیب به دندان نمیرسد بلکه در حفاظت از دندان هم موثر خواهد بود .... ولی هر نوع بی دقتی در ساخت پروتز واقعا این دندانهای سالم تراش خورده را در معرض آسیب جدی قرار خواهد داد.

این هم همان دندان از دست رفته است  که با پروتز ثابت جایگزین شده ..... خوشگل شده ...نه!؟این از بیماران قبل از عیدم بود البته همیشه به این خوشگلی در نمیاد .... و ما هم سعی کردیم خوشگلترینشو انتخاب کنیم که فکر نکنید پروتز ثابت چیز بدی است راستی میدونید دندانپزشکی در ایران ارزانتر از همه جا هست و از سطح قابل قبولی از لحاظ علمی در سطح جهانی برخوردار است ....( قابل توجه خارجه نشین ها)من مثلا از این بیمار 120000 تومان دریافت کرده ام چیزی نزدیک 100دلار .... ارزون و خوشگله نه ..... بزیم سر اصل مطلب

این پروتز ها را معمولا چند روزی با چسب موقت میچسبانیم و بعد از اطمینان از نداشتن مشکلی از لحاظ درد و جویدن و.... با چسب دائم میچسبانیم ........ مراقبت های بعد از ساخت توسط بیمار و چک کردن سالانه پروتز توسط دندانپزشک از اهمیت بسزائی برخودار است و باعث افزایش طول عمر پروتز میشود.


  
  

پروتز پارسیل:   
این پروتز شامل چندین دندان جایگزین متصل به یک پایه پلاستیک به رنگ لثه است که توسط یک اسکلت فلزی بهم متصل شده اند. پروتز پارسیل با گیره‌های فلزی یا وسایلی که به آنها اتصالات دقیق اطلاق می‌شود به دندانهای طبیعی شما متصل می‌شود.این اتصالات دقیق تقریباً دیده نمی‌شوند و معمولاً از گیره‌های فلزی زیباتر هستند. ممکن است برای تطابق بهتر یک پروتز پارسیل با دندانهای طبیعی، لازم باشد که آنها روکش شوند. بویژه وقتی از اتصالات دقیق استفاده می‌شود.

مراقبتهای استفاده از  پروتز متحرک

1-پس از صرف غذا در هر وعده پروتزهای متحرک ( چه کامل و چه پارسیل ) با آب سرد و نه داغ خوب شسته می شوند . در پروتز پارسیل رعایت بهداشت دهان و دندانهای باقیمانده الزامیست . ماندن غذا در لابلای پروتز و دندانها می تواند باعث پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و بو گرفتن پروتز شود .

2-هنگام تمیز کردن پروتز مراقب افتادن آن از ارتفاع باشید افتادن پروتز و فشارهای زیاد جویدن می تواند باعث ترک یا شکستن پروتز و یا افتادن دندانهای مصنوعی شود که قابل اصلاح است .

3-همواره پس از استفاده از پروتز متحرک از آب نمک رقیق یا دهانشویه مورد تجویز دندانپزشک برای حفظ و استحکام لثه ها استفاده شود .

4-در صورت تنگ یا گشاد بودن پروتز و ایجاد زخم از هر گونه دستکاری در آن خودداری کرده و جهت اصلاح و تعمیر به مطب مراجعه کنید .

5-قبل از خواب پروتز متحرک حتماً برداشته شود چون ممکنست بعلت بدخوابی به بیرون از دهان افتاده باعث شکستن یا آلودگی شود یا توسط بیمار قورت داده شود . جهت حفظ لثه ها از قرمزی و بیماری قارچی و بو نگرفتن پروتز بهتر است قبل از خواب در ظرف آب نگهداری شود و حداقل در روز چند ساعتی برداشته شود .

6-برای رنگ نگرفتن پروتز پس از خوردن غذاهای رنگی پروتز بلافاصله تمیز شود یا در صورت رنگ پذیری هر چند وقت یکبار بمدت 8 ـ 6 ساعت در ظرفی محتوی آب و یک قاشق وایتکس قرار داده شده ، و سپس بدقت زیر آب سرد شسته شود .

7-استفاده پروتز متحرک بمدت طولانی سایش دندانها ، تحلیل استخوان و لثه ها و گاه لقی و پوسیدگی دندانها پایه را بدنبال دارد که نیاز به ترمیم و تعویض پیدا می کند .

ایمپلنت:  

علم جدیدی است که برای باز گرداندن دندانهای از دست رفته یا ساخت پایه هایی برای گیر ونصب دندان به کار می رود.  

پروتز متحرک :   

پیچهایی از جنس فلز تیتانیوم در داخل استخوان فک با عمل جراحی کاشته میشود که استحکام یک دندان طبیعی را خواهد داشت پس از قالب گیری ساخت پروتز در لابراتوار انجام می گیرد . رعایت بهداشت دهان و معاینات دوره ای پس از درمان الزامیست.


  
  

بعضی از مردم در مورد سیاه شدن دندان‌ های شان و این که این سیاهی از دوره ی نوجوانی و هم‌ زمان با بلوغ پدید آمده، باورهایی دارند؛ مثلا می ‌گویند به علت تغییر ماهیت بزاقم این ‌طور شده ‌ام یا چیزهایی از این قبیل. اما این باورها درست نیستند.

لازم دیدم در این خصوص اطلاعاتی به شما بدهم. تغییر رنگ دندان(سیاه یا قهوه‌ای) می ‌تواند به چند دلیل ایجاد شود:


1- پوسیدگی:

وجود و نفوذ باکتری‌ ها در شیارها یا فرورفتگی ‌های سطوح متعدد دندان‌ ها موجب ایجاد پوسیدگی می ‌شود. تغییر رنگ به علت پوسیدگی در مراحل گوناگون مشاهده می‌ شود. در برخی از موارد، این تغییر رنگ، در مراحل اولیه و شروع پوسیدگی نیز در سطح دندان ‌ها و به خصوص داخل شیارها مشاهده می ‌شود.

در این صورت، با رعایت بهداشت(مسواک کردن مرتب با خمیر دندان‌ های حاوی فلوراید، استفاده از دهان ‌شویه فلوراید) پوسیدگی متوقف خواهد شد. در صورت پیشرفت پوسیدگی، لازم است پوسیدگی ‌ها برداشته و ترمیم صورت پذیرد. تشخیص و طرح درمان با دندان ‌پزشک است. ضروری است بیمار در مطب دندان ‌پزشکی با نور کافی و وسایل دندان‌ پزشکی معاینه شده و تصمیم‌ گیری شود.



2- تجمع رنگدانه در سطوح دندانی:

این تجمع، به خصوص در سطوح ناصافی مثل سطوح جونده و سطح به طرف زبان و کام دندان ‌های قدامی، سبب تغییر رنگ دندان ‌ها می‌ شود. این رنگدانه‌‌ ها به علت خوردن نوشیدنی ‌ها و غذاهای حاوی رنگدانه، سیگار و انواع دخانیات در سطح دندان تجمع پیدا کرده و به دندان متصل می ‌شوند. این رنگ ‌ها به وسیله ی مسواک کردن برداشته نمی‌ شود.

لازم است این رنگدانه‌ ها به وسیله ی دندان‌ پزشک تمیز شود. لازم به ذکر است که این نوع تغییر رنگ نباید با تراش یا ترمیم دندان اصلاح شود بنابراین لازم است شخص به دندان ‌پزشک مراجعه کند تا پس از تشخیص اقدام صحیح صورت گیرد.



3- تجمع جرم در ناحیه ی طوق دندان ‌ها و در سطوح گوناگون دندانی:

این تجمع می‌ تواند سبب تغییر رنگ شود و در برخی از موارد ممکن است شخص تغییر رنگ ناشی از تجمع جرم را با پوسیدگی‌ اشتباه کند. اغلب در صورت وجود جرم، لثه‌ ها ملتهب و قرمزرنگ است و در برخی از موارد قطعاتی از آن جدا می ‌شود.

در این مورد هم مانند موارد قبل شخص با مراجعه به دندان ‌پزشک اقدام به درمان خواهد کرد. تجمع جرم سیاه رنگ به‌ طور معمول در سطوح جونده ی دندان ‌ها دیده نمی ‌شود و اغلب در ناحیه ی اتصال لثه با دندان‌ ها تشکیل شده و مشاهده می ‌شود.


  
  
   1   2   3      >